Knooppad 2: Langs de IJssel en door het Broek

Type: Wandelroute
Afstand: 24.0 km

Dit traject start dan ook bij het voormalig gemeentehuis van Angerlo, een historisch pand gelegen aan de N338 tussen Doesburg en Giesbeek.

De totale afstand van dit pad ligt rond de 24 km. Op deze route passeer je het landgoed Bingerden en Huis Wielbergen, beide aan de rand van Angerlo en verder langs de Gelderse IJssel en het waterrecreatiegebied bij Lathum en Giesbeek met de naam Rhederlaag.

Deze route is samengesteld en aan Liemers Knooppad aangeboden door Lenie Thuss uit Angerlo.

Wandelnetwerk Regio Arnhem Nijmegen

Deze route is onderdeel van het Wandelnetwerk van de Liemers en heeft een gele markering. Je kunt deze route inkorten of combineren met andere routes van het Wandelnetwerk door gebruik te maken van de keuzepunten.

Afstand
24.0 km

Dit ga je zien

Startpunt: 6986 CE Angerlo
Eindpunt: 6986 CE Angerlo

Beschrijving

Je start de route bij het voormalig gemeentehuis van Angerloo aan de N338. Download het pdf-bestand voor een routebeschrijving met kaart, ook is in dit bestand aangegeven hoe je de route kunt verkorten.

• voor het voormalig gemeentehuis van Angerlo, Bingerdenseweg 15, loop over fietspad richting Giesbeek langs de N338 (rechts van u), na 50 m. linksaf grindpad inslaan (nr. 17) landgoed Bingerden) en de bocht naar links volgen. Bij splitsing rechtdoor langs slagboom bospad in, bij driesprong linker breder pad aanhouden, bij verharde weg (Mariëndaalseweg) rechtdoor.
  • Vervolg weg, bij groot kruispunt rechtsaf Parallelweg in, eerste weg (direct vóór huis met nr. 18) rechtsaf (Het Klooster), weg blijven vervolgen met bocht naar links, stukje klinkerweg, verderop rechts aanhouden (Parallelweg), deze gaat over in Doesburgseweg, bij kruispunt met Prinses Margrietlaan rechtdoor.
  • Einde Doesburgseweg rechtsaf Mariëndaalseweg, langs sportpark v.v. Angerlo Vooruit en na 100 meter (bij huisnr. 17) linksaf zandpad in, bij verharde weg (Didamseweg) rechtsaf en deze steeds vervolgen, ná huis met nr. 19 bij driesprong rechtsaf fietspad aanhouden.
  • Aan einde fietspad Didamseweg rechtsaf Broekzijdestraat inslaan en deze over geruime afstand vervolgen tot aan de voorrangsweg (N336), deze oversteken en op het fietspad linksaf en fietspad aanhouden tot eerstvolgende kruispunt, daar rechtsaf de Grote Veldstraat in.
  • Deze verharde weg blijven volgen en direct ná bruggetje over de Wetering rechtsaf Landaalsestraat in, direct na passeren minicamping bij kruispunt linksaf Weteringweg, deze langs water blijven volgen, bij kruispunt met Groenestraat rechtsaf fietspad op.
  • Vóór bocht naar rechts, de Groenestraat oversteken en aan andere zijde doorlopen naar de grote weg (N338). [START ROUTEVERKORTING: zie hiervoor beschrijving onderaan].
  • Bij de grote weg vervolgens linksaf op fietspad naast de N338, na ongeveer 500 mtr. linksaf Bandijk op, deze naar rechts vervolgen. Aan einde Bandijk linksaf fietspad op naast (wederom) N338, bij rotonde linksaf Koestraat in, bij splitsing links aanhouden (Galstraat) en bij volgende splitsing rechtdoor, Huis te Lathumweg. Aan einde grote voorrangsweg (N338) oversteken en Huis te Lathumweg vervolgen.
  • Op T-splitsing bij garagebedrijf rechtsaf slaan, Brinkenweg en op dijk (Bandijk) weer rechtsaf, deze weg blijven volgen, zijwegen negeren, op kruising met Marsweg en Koestraat rechtdoor, de Bandijk gaat voorbij de inrit Rhederlaag/De Lathumse Hoek over in fietspad. Bandijk loopt nu evenwijdig aan N338, bij driesprong linker (lager gelegen) fietspad nemen, fietspad kruist toegangsweg tot Riverparc (Muggenwaard), hier oversteken en rechtsaf Strandpad (dijk) volgen.
  • [Tevens aansluiting EINDE ROUTEVERKORTING]. Strandpad vervolgen, rechtdoor bij kruising met Havenweg, na passeren haven van Giesbeek eindigt fietspad en gaat rechtsaf over in Kerkstraat.
  • Kerkstraat inlopen en bij drioesprong bij molen rechtdoor. Weg blijven volgen door de hele kern van Giesbeek. Waar de weg een bocht naar rechts maakt, linksaf Bingerdensedijk. Bij Tsplitsing rechtsaf Ringoven en vóór flat rechtsaf. Boven op dijk bij driesprong rechts. Bij T-splitsing links de dijk op (Bingerdensedijk) langs gemaal. Bij bocht naar rechts linksaf fiets/voetpad op (verboden voor honden) met de IJssel aan uw linkerzijde de dijk blijven volgen.
    Voor wandelaars met hond zie beschrijving onderaan: [ALTERNATIEF].
  • Bij einde voet-/fietspad linksaf fietspad volgen (naast de N338), vóór rotonde de N338 oversteken, en aan de andere kant via het fietspad de weg vervolgen tot aan het voormalig gemeentehuis v an Angerlo, eindpunt route.