Knooppad 6: In de voetsporen van de smokkelaars

Type: Wandelroute
Afstand: 16.1 km

Vanuit Babberich loopt de route in noord-oostelijke richting naar het grondgebied van de gemeente Montferland. De totale afstand van dit pad ligt rond de 16 km.

Via het bosgebied van “De Bijvanck” kruis je de landsgrens en over Duits territoir (in de omgeving van Elten) keert de route terug naar het vertrekpunt. De rugzak volgeladen met pakjes boter en sloffen sigaretten? Of toch maar gewoon een boterham en een thermoskannetje koffie mee.

Wandelnetwerk Regio Arnhem Nijmegen

Deze route is onderdeel van het Wandelnetwerk van de Liemers en heeft een donkerblauwe markering. Je kunt deze route inkorten of combineren met andere routes van het Wandelnetwerk door gebruik te maken van de keuzepunten.

Afstand
16.1 km

Dit ga je zien

Startpunt: 6909 DW Babberich
Eindpunt: 6909 DW Babberich

Beschrijving

Je start de route in Babberich op het Babborgaplein voor de Franciscuskerk. Download het GPS-bestand voor een routebeschrijving met kaart die je kunt bekijken via de Smartphone of GPS-apparaat.

• Vóór de hoofdingang van de Franciscuskerk op het Babborgaplein, naar het gebouw toegewend. Sla linksaf het Kloosterpad in, dat geheel aflopen tot driesprongmet Maatjesweg langs de Betuwelijn. Bij splitsing de trap omhoog (viaduct over de Betuwelijn). Aan andere zijde rechtdoor asfalt weggetje volgen.
  • Aan het eind rechtsaf (Sleeg), weg met bochten vervolgen, aan einde bij voorrangsweg linksaf fietspad op. Na ruim 100 mtr. linksaf Ravenstraat in, deze steeds rechtdoor volgen. Bij vertakking weg met Hazenpad rechts aanhouden, talud op en viaduct A12 over.
  • Na ongeveer 100 mtr. vanaf de voet van de helling, waar het fietspad ophoudt, vóór huis met nr. 11, rechtsaf graspad in. Dit laantje volgen tussen bomenrij en aan einde bij keerlus rechtdoor, gaat over in verharde weg (Landeweer).
  • Aan het eind rechtsaf en tunneltje onder A-18 door, direct hierna op T-splitsing rechtsaf (Landeweer aanhouden). Bij huis met nr. 6 gaat verharde weg over in halfverhard zandpad. Waar halfverhard zandpad uitkomt op verharde weg (bij huis met nr. 7) rechts aanhouden.
  • Aan einde weg de voorrangsweg oversteken (Oud Arnhemseweg), aan overkant linksaf op fietspad. Na ongeveer 250 mtr. rechtsaf onverhard laantje met bomen in (De Bijvanck).
  • Na klaphek rechtdoor, pad volgen tot kruispunt ± 30 mtr vóór hek van landgoed de Byvanck en daar rechtsaf, bruggetje over en direct ná waterloop bij T- splitsing linksaf. Voor Maria Beuk langs en met pad naar links hoofdpad blijven volgen en aan eind bij T-splitsing en open plek rechtsaf.
  • Bij knooppunt van paden meest linker pad aanhouden door bomenlaantje en langs open plek/weiland, bij kruispunt rechtdoor. Aan einde bij T-splitsing linksaf. Bij eerstvolgende kruispunt scherp naar rechts. Aan het eind naar rechts vervolgen en aan het eind bij boerderij en parkeerplaatsje scherp linksaf (Steegseweg).
  • Eerste weg weer rechts (Zuidermarkweg / na grens met Duitsland Zum Waldkreuz) en deze steeds rechtdoor blijven volgen tot u via het viaduct de snelweg A3 hebt gekruist.
  • Circa 100 mtr. na passeren viaduct eerste pad rechtsaf (Feldhausener Weg), iets verderop buigt pad naar links. Waar pad weer naar rechts buigt, rechtdoor gaan via smal pad langs weiland. Einde weiland bij Y-splitsing rechts aanhouden. Bij kruising van paden rechtdoor en weg rechtdoor vervolgen. Op kruispunt met verharde weg (rode hekwerken) deze oversteken en bij volgend kruispunt rechtsaf, pad vervolgen langs bosrand en weilanden (links).
  • Bij kruising met asfaltweg, Wehler Königsweg, rechtdoor oversteken, pad steeds rechtdoor vervolgen. Tegen het einde buigt pad naar links (Steverinkstraat; u gaat weer de grens over) en komt uit op de Kwartiersedijk. Deze rechtdoor vervolgen, langs camping en op T-splitsing rechtsaf.
  • Eerste weg weer links, onder viaduct met spoorlijn door en bovenaan bij T-splitsing linksaf langs camping. Direct voorbij café scherp rechtsaf trapje naar beneden, pad links van waterplas volgen (Let op: in het Babberichse Bos zijn de markeringen deels (groen/blauw) geschilderd i.p.v. bestickerd).
  • Na laatste vijver rechtsaf om vijver heen en op driesprong en T-splitsing linksaf. Langs beek en camping lopen en na een paar honderd meter bocht naar links, vervolgens rechts om klein kerkhofje heen en na ± 100 mtr. pad rechts aanhouden.
  • Bij slagboom en driesprong rechtsaf langs de ‘Frans Joseph Hoeve’, bij splitsing rechts aanhouden, aan einde grote weg oversteken, op trottoir linksaf.
  • Rechtdoor langs voetbalvelden en ná muurtje rechtsaf en direct weer rechts hofje in (’s-Herenhof’), achter kapel aan linkerhand ter hoogte van Christusbeeld linksaf, door poort wederom linksaf en u bent weer op het punt van vertrek; eindpunt route.