Ommetje Beekhuizen

Type: Wandelroute
Afstand: 8.0 km

De Beekhuizense Beek ontspringt bij de sprengkoppen en - beken in landgoed Beekhuizen. Sprengkoppen en -beken zijn gegraven om het water van de Veluwe, dat bij de Veluwezoom aan de oppervlakte komt, te kunnen gebruiken voor het opwekken van energie. De Beekhuizense Beek stroomt naar de IJssel.

Afstand
8.0 km

Dit ga je zien

Startpunt: 6881 WC Velp
Eindpunt: 6881 WC Velp

Beschrijving

Je begint de route bij station Velp. Vervolgens ga je:

• Het ommetje Beekhuizen start bij het treinstation in Velp. U loopt als u met de rug naar de voorzijde van het station staat naar rechts richting Gasthuislaan. Bij de spoorbomen gaat u naar links en loopt u de Anna Geertruida Hofkeslaan met de bocht mee tot aan de Zutphensestraatweg. Hier steekt u over en loopt de Biesdelselaan in tot aan het bord ‘Rozendaal’. Hier is rechts van u een grenspaal te zien. U steekt de Kluizenaarsweg over en vervolgt de wandeling over het bospad. Aan uw rechterhand ziet u het waterwin-station.

• Aan het einde van het bospad gaat u rechtsaf de klinkerweg op. Na 50 meter gaat u op een kruising rechtdoor de Pinkenbergseweg in. U loopt rechtdoor tot net voorbij het witte gebouwtje links. Bij de gedenksteen voor de gefusilleerden gaat u linksaf richting de Geërfdenbank.

• U loopt langs dit monument en gaat rechtsaf. Hier volgt u het bospad omhoog. Rechts van u bevinden zich de tuinhekken van de Velpse percelen. Als u na ongeveer 150 meter aan uw rechterhand een slagboom en het einde van een geasfalteerde weg ziet (de Beekhuizenselaan) gaat u schuin over een klein pad naar rechts en daar blijft u dan rechtdoor lopen vlak langs het hek van de percelen aan uw rechterhand. Ook na het klaphek blijft u rechtdoor lopen tot bovenop de heuvel.

• Bovenaan de heuvel neemt u het bospad naar links en gaat u meteen weer naar rechts. Hier loopt u verder rechtdoor door het bos. Op het diepste punt voordat de weg weer gaat stijgen, neemt u het bospad dat haaks op deze laan staat naar rechts en volgt u dit pad tot het einde. U loopt hier met de erfscheidingswal aan uw rechterhand.
  • Bij de tennisbanen en het klaphek ziet u aan uw rechterhand de kantine van de tennisclub. Bij het klaphek gaat u linksaf en vervolgt u de zwarte route tot aan paddenstoel 21073. Vanaf hier volgt u niet meer de routetekens, maar loopt u over het fietspad richting Zijpenberg.
  • U volgt dit fietspad tot aan parkeerplaats ‘Lange wei’ aan uw rechterhand. U steekt deze parkeerplaats en de geasfalteerde weg over en loopt naar het Kleigat, dat rechts van u ligt. Het Kleigat is de belangrijkste sprengkop van de Beekhuizense Beek.
  • Vanaf de sprengkop vervolgt u het bospad met de sprengenbeek aan uw rechterhand. U ziet hier de beek rechts van u door het landschap slingeren. Zodra het mogelijk is buigt u af naar rechts en kruist u de beek over het bruggetje. Direct voorbij het bruggetje buigt u af naar links. U heeft dan de beek aan uw linkerhand. U loopt door tot aan de geasfalteerde weg, de Beekhuizenseweg. Hier volgt u het smalle pad net links van de Beekhuizenseweg tot u bij het voormalige hotel Beekhuizen bent.
  • Bij de entree van het nieuwe hotel Beekhuizen ziet u de cascade met waterval, die hier een verval heeft van ongeveer vier meter. Als u verder loopt en net voorbij het hotel bent, verbreedt de beek zich tot een vijver.
  • Als u deze vijver gepasseerd bent komt u langs twee monumentale eiken (Philemon en Baucis) van 500 jaar oud. Hierna buigt u af naar links en daalt u af tot aan de beek. U vervolgt de route langs de beek door de wit-rode tekens (van het Maarten van Rossumpad) te volgen en gaat drie keer een bruggetje over. Rechts van u kunt u bosjes op rabatten zien. U houdt dit pad rechts aan.
  • Voordat u bij de grote vijver bent gaat u eerst nog twee keer een zelfde soort bruggetje over. Bij het volgende bruggetje kunt u genieten van het kabbelende water van de waterval met een weids uitzicht over de grote vijver. Achter u zijn links en rechts weer rabattenbosjes, die zorgen voor voldoende watertoevoer.
  • Voorbij het brede bruggetje loopt u rechtdoor met de vijver aan uw linkerhand. Rechts van u ziet u de zijtakken van de beek, die door de tuinen van de huizen stromen. Bij de kruising van bospaden aan het einde van de vijver gaat u rechtsaf. Hier kunt u de wit-rode routeaanduidingen (van het Maarten van Rossumpad) weer volgen.
  • U loopt voorbij de boswachterswoning op nummer 28 rechts van u en voorbij de woning Klein Beekhuizen op nummer 24 links van u. Voordat u de beek weer bereikt gaat u linksaf. U heeft vanaf hier de beek weer aan uw rechterhand. Op dit traject is de overgang van hoog naar laag in het landschap goed te zien.
  • Aan uw linkerhand treft u na een tijdje een verhoging aan. Ongeveer 50 meter achter die verhoging kunt u twee wallen zien, die parallel lopen en haaks staan op de beek.
  • U loopt weer verder over het pad langs de beek en aan het einde ziet u een waterval aan de rechterkant. Daarachter heeft de ‘Watermolen aan de Keienberg’ gestaan. De beek is hier opgeleid en de waterval kunt u nog horen klateren.
  • Voorbij de molenplaats van ‘de Molen aan de Keienberg’ ziet u weer een bruggetje over de beek. De Beekhuizense Beek stroomt hier naar links door de tuinen van de huizen aan de Beekhuizenseweg. U gaat hier echter niet het bruggetje over, maar klimt tegenover de waterval de trappen van de Keienberg op. Bovenaan gaat u meteen naar rechts en vervolgt u uw route langs het hek van de huizen aan uw rechterhand. Aan het einde van dit pad komt u op de Ossendaalselaan, een zandweg. Hier gaat u linksaf en loopt u door tot het klaphek bij het weiland.

• Aan het einde van dit pad komt u bij de Zutphensestraatweg. Hier loopt u eerst een stukje naar rechts en steekt u deze weg over bij het zebrapad. Aan de overkant loopt u tussen de tuinornamenten (sokkels) door de beukenlaan in, die richting Biljoen gaat. Zodra u de spoorlijn gepasseerd bent gaat u door het hek naar links en houdt u het wandelpad links aan. U loopt door tot aan de beek en de waterval.

• U vervolgt de wandeling naar rechts over landgoed Biljoen, met de beek aan uw linkerhand. Als u bij de gracht van Kasteel Biljoen gearriveerd bent, vervolgt u de weg langs deze gracht door eerst naar rechts af te buigen en dan naar links. Vanaf dit punt bij de brug heeft u een mooi zicht op deze buitenplaats en het koetshuis.

• Op dit punt vervolgt u uw weg door de mooie eikenlaan bij Biljoen. Aan het einde van deze oprijlaan komt u bij de Gasthuislaan. Hier gaat u rechtsaf. Voorbij de spoorwegovergang gaat u naar links. Hier bent u weer bij het station. Dit is het einde van de route.