Knooppad 3: Gelderse Poort en Rijnstrangen

Type: Wandelroute
Afstand: 20.0 km

Wandelend langs het Kandiagemaal en over een deel van de Gelderse Poort-route bereik je Pannerden. Ná het verlaten van de plaats Pannerden loop je door een gedeelte van het Rijnstrangen-gebied.

De route start weliswaar in Zevenaar, maar gaat via Groessen al heel snel over naar de gemeente Rijnwaarden.

Hierbij wijzen we op het volgende:
Een gedeelte van dit traject gaat over particulier grondgebied. Wij verzoeken je met klem de spelregels die voor dit gebied gelden, te respecteren. Het gaat daarbij om de volgende beperkingen: het is verboden op het betreffende gedeelte honden mee te voeren. Verder is het terrein niet toegankelijk tussen zonsondergang en –opgang. En mag er op dat gedeelte alleen gewandeld worden in de periode tussen maart en oktober. Om die reden is in de routebeschrijving ook een alternatief voor dat deel van de route aangegeven.

De routemarkering op het deel door de Rijnstrangen is afwijkend van de vertrouwde bestickering van het Liemers Knoopad (in de routebeschrijving van 009 tot en met 011 is dat in rood aangegeven). Je volgt daar de bordjes van de Gelderse Poort-route, resp. die van Gangen door de Rijnstrangen (van de Vereniging Streekbeheer Rijnstrangen/VSR).

Wandelnetwerk Regio Arnhem Nijmegen

Deze route is onderdeel van het Wandelnetwerk van de Liemers en heeft een paarse markering. Je kunt deze route inkorten of combineren met andere routes van het Wandelnetwerk door gebruik te maken van de keuzepunten.

Afstand
20.0 km

Dit ga je zien

Startpunt: 6901 AJ Zevenaar
Eindpunt: 6901 AJ Zevenaar

Beschrijving

Download het GPS-bestand voor een routebeschrijving met kaart. Deze kun je uploaden op je smartphone of GPS-apparaat. Ook is in dit bestand aangegeven hoe je de route kunt verkorten en er staat een alternatieve route voor mensen met de hond in. Je start de route bij de Andreaskerk (centrum Zevenaar). Vervolgens ga je:

• voor de Andreaskerk de tegenoverliggende Nieuwe Doelenstraat in en deze vervolgen. Na passeren vijver de Oranjelaan / Wilhelminalaan oversteken en steeds rechtdoor via de
    Molenstraat. Direct ná horecapand en pal vóór spoorlijnovergang rechtsaf hekwerk passeren en weg evenwijdig aan het spoor blijven volgen (Engeveldweg).
  • Doorlopen tot aan voorrangsweg (Methen), linksaf spoor over en de weg oversteken, de Groeneweg (snelfietspad) in. Eerste weg linksaf en zo de Groeneweg met haakse bocht naar links en rechts vervolgen. Na ongeveer 1 km. bij splitsing, bocht naar rechts aanhouden. Na 300 m. gaat De Groeneweg over in Beerenclaauwstraat. Aan einde weg linksaf fietspad weer volgen.
  • Aangekomen bij de voorrangsweg (Heiliglandsestraat) deze oversteken en fietspad vervolgen langs het spoor. Na ongeveer 300 m. bij hoogspanningsmast scherp linksaf fietspad op (Kerkpad).
  • Aan het eind van het pad het Schuttersplein en de weg oversteken en linksaf, langs de kerk en op de hoek rechtsaf de Tempelstraat in, direct achter de kerk scherp rechtsaf voet-/fietspad en ná huis met nr. 9 scherp linksaf.
  • Links van de begraafplaats en langs een sloot opnieuw het Kerkpad volgen, verharde weg (Kruisherenstraat) oversteken en Kerkpad vervolgen. Aan einde rechtsaf het fietspad op, bij bocht naar rechts rechtdoor de trap op en bovenaan linksaf op de Schralenweidsestraat over de Betuwelijn heen.
  • Bij kruispunt rechtdoor en op T-splitsing rechtsaf (Leuvensestraat) en bij volgende driesprong ná huis met nr. 56a opnieuw rechtsaf. Bij bocht naar links, rechtsaf gaan fietspad op (Leuvensedijk). [START ROUTEVERKORTING: zie hiervoor beschrijving onderaan]
  • Gehele dijk volgen. Aan het eind, na wildrooster bij T-splitsing linksaf, daarna aan het eind weer linksaf de Kandiadijk op, die u nu vervolgt over een afstand van ongeveer 2,5 kilometer. Kandiadijk gaat over in de Pannerdense Waard, aan het einde daarvan bij driesprong linksaf (Deukerdijk). Bij huis met nr. 1 scherp rechts naar beneden (Ringdam).
  • Bij T-splitsing linksaf Groenestraat, op eerstvolgende T-splitsing rechtsaf Hoogeweg, bij kruispunt rechtdoor, aan einde asfaltweg met bocht naar links klinkerweg volgen (Dorpsplein).
  • Op driesprong voorbij kerk linksaf (Schoolstraat) en deze aanhouden tot aan het eind, daar rechtsaf en bij garage eerste weg linksaf (Aerdtsestraat).
  • Direct voorbij bruggetje linksaf onverhard pad in, sloot volgen en achter kerkhof langs, rechts van het gemaal Oude Rijn de dijk op (Deukerdijk), hier linksaf en bij bord “Waterschap” weer direct rechtsaf naar beneden. Voor wandelaars met hond zie beschrijving onderaan: [ALTERNATIEF].
  • Onverhard pad links van sloot volgen met aan eind haakse bocht naar links, bij ‘overstapje’ dijk op en rechtsaf. Aan einde onverhard pad omhoog wandel-/fietspad naar rechts op. [Tevens aansluiting ALTERNATIEF]
  • Fietspad volgen en bij parkeer-/rustplaats van fietspad af en rechts via het hekje graspad inslaan.
  • Met trekpontje naar overkant en na overtocht bij hekje linksaf weer fietspad op van De Berghoofdseweg. Deze naar rechts vervolgen tot boven op dijk (Oliemolen) met bocht naar rechts.
  • [Tevens aansluiting EINDE ROUTEVERKORTING]. Het best te lopen via fietspad links, aan de voet van de dijk. Bij huis met nr. 2a weer rechts omhoog de dijk oplopen.
  • Waar de grote weg bocht naar links maakt de dijk af, rechtdoor gaan en op de dijk blijven (Ooijse
    Dijk), na ongeveer 400 m. bij driesprong links naar beneden (Rosandeweg), weg aflopen en aan het eind linksaf Slenterweg in en vóór huis met nr. 5 (vóór Bloemisterij Schepers) rechtsaf onverhard pad in.
  • Aan einde pad verharde weg (Heilige Huisjes) oversteken en rechtdoor Zuiderlaan in, deze blijven volgen tot aan grote voorrangsweg (Ringbaan Zuid) en die oversteken.
  • Spoorwegovergang oversteken en rechtdoor: Stationsplein, deze gaat over in Kerkstraat aan einde waarvan u weer het startpunt bereikt (Andreaskerk), eindpunt route.