Knooppad 7: Waar de Liemers de Achterhoek raakt

Type: Wandelroute
Afstand: 21.0 km

Kenmerkend voor deze route is dat er maar liefst 4 gemeenten ‘aangedaan’ worden: Zevenaar, Doesburg, Bronckhorst en Montferland.

Route 7 start (evenals route 2) bij het voormalig gemeentehuis van Angerlo, ‘schampt’ vervolgens het centrum van de mooie oude vesting- annex Hanzestad Doesburg, volgt een stuk de Oude IJssel en gaat ter hoogte van Hoog-Keppel (aan de overkant van de rivier) richting buurtschap Eldrik.

Van daaruit vervolgt de route verder zuidwaarts over de Wehlsche Beek naar Nieuw-Wehl, over het terrein van de instelling Fatima Zorg.

Wandelnetwerk Regio Arnhem Nijmegen

Deze route is onderdeel van het Wandelnetwerk van de Liemers en heeft een paarse markering. Je kunt deze route inkorten of combineren met andere routes van het Wandelnetwerk door gebruik te maken van de keuzepunten.

Afstand
21.0 km

Dit ga je zien

Startpunt: 6986 CE Angerlo
Eindpunt: 6986 CE Angerlo

Beschrijving

Je start de route bij het voormalig gemeentehuis van Angerlo, aan de N338. Download het pdf-bestand voor een routebeschrijving met kaart, ook is in dit bestand aangegeven hoe je de route kunt verkorten.

• voor het voormalig gemeentehuis van Angerlo, Bingerdenseweg 15, met de rug naar het gemeentehuis rechtsaf richting Doesburg. Verkeersweg (N338) oversteken en aan overkant op fietspad zelfde richting vervolgen. Na ongeveer 700 mtr. linksaf over wildrooster de dijk op en deze vervolgen langs Oude IJssel.
  • Aan einde dijk na ruim 2 km., grote weg oversteken en fietspad volgen tot T-splitsing vóór talud, hier linksaf en met een slinger onder viaduct door fietspad blijven volgen. Dijk langs de Oude IJssel over enkele kilometers vervolgen tot versperring, hier rechtsaf naar beneden. [START ROUTEVERKORTING: zie hiervoor beschrijving onderaan].
  • Op T-splitsing linksaf (Beemsterweg) en deze volgen tot een hekafzetting links van de weg, hier linksaf op smal fietspad langs sloot. Aan einde fietspad rechtsaf grote weg (IJsselweg) op en aan het eind daarvan rechtsaf slaan (Eldrikseweg).
  • Eerste weg linksaf (Lendenstraat; gaat verderop over in Breedestraat). Na oversteek van de Wehlsche Beek en een bocht naar links, eerste weg rechtsaf Grindstraat inslaan en bij volgende Tsplitsing rechtsaf Doesburgseweg. Deze vervolgen en (bij rustplek) eerste weg scherp linksaf (Oude Doesburgseweg).
  • Ter hoogte van huis aan linkerhand met nummer 4 rechtsaf het terrein van Fatima op gaan. Bij informatie-bord richting ‘Hoofdgebouw’ aanhouden en via enkele bochten bereikt u het hoofdgebouw. Rechts van het hoofdgebouw het terrein van Fatima verlaten.
  • Op de grote weg (Nieuw Wehlseweg) rechtsaf slaan en steeds rechtdoor Nieuw Wehl verlaten (Monseigneur Hendriksenstraat). Na passeren watergang (Didamsche Leigraaf) rechtsaf waar ANWB bord richting Angerlo aanwijst (Kleefslagsestraat). Kleefslagsestraat aanhouden en zijwegen negeren (gaat verderop over in Pieriksestraat) richting Doesburg; het gaat hier wel enkele kilometers rechtdoor. Bij kruising met Eldrikseweg rechtdoor.
  • [Tevens aansluiting EINDE ROUTEVERKORTING] Bevermeerseweg blijven volgen en bij splitsingen eenmaal rechts en eenmaal links, de weg rechtdoor vervolgen, ook als Bevermeerseweg op een kruispunt overgaat in Dorpsstraat.
  • Bij rotonde rechtdoor Dorpsstraat vervolgen, deze gaat langs de kerk (rechts van u) door de kern van Angerlo en gaat ter hoogte van de voetbalvelden van ‘Angerlo Vooruit’ over in Mariëndaalseweg. Deze weg steeds maar rechtdoor lopen. De route valt hier samen met route 2 N.B. ter hoogte van dubbele markering rechtdoor en aanwijzing route 2 linksaf negeren!
  • Waar de Mariëndaalseweg een haakse bocht naar rechts maakt (in de richting van de grote weg), rechtdoor bospad in slaan. Het pad volgen totdat het uitkomt op het fietspad langs de N338. Fietspad naar links volgen over honderd meter tot het oude gemeentehuis van Angerlo; eindpunt route.