Knooppad 1: Tussen Zevenaar en Elten

Type: Wandelroute
Afstand: 19.9 km

Kenmerkend voor deze route is het uitzicht vanaf een bepaald punt op maar liefst 8 kerktorens in de regio. Andere “blikvangers” zijn: de St. Martinuskerk in Oud-Zevenaar, in Babberich de havezate Camphuysen en kasteel Halsaf.

Knooppad 1 gaat vanaf Zevenaar naar Oud-Zevenaar, vervolgens naar Babberich en halfweg richting Elten, dan terug via Babberich, Oud-Zevenaar, Ooij en tenslotte Zevenaar.

Startpunt is de H. Andreaskerk in het centrum van Zevenaar. Hier bevindt zich tevens het zgn. startmonument van het Liemers-Knooppad. De totale afstand is ongeveer 19 km.

Kenmerkend voor deze route is het uitzicht vanaf een bepaald punt op maar liefst 8 kerktorens in de regio. Andere “blikvangers” zijn: de St. Martinuskerk in Oud-Zevenaar, in Babberich de havezate Camphuysen en kasteel Halsaf, met een bloedstollende legende en wederom in Oud-Zevenaar de korenmolen “De Hoop” annex een prachtige Grutterij, geopend op: donderdag, vrijdag, zaterdag en op afspraak.

Wandelnetwerk Regio Arnhem Nijmegen

Deze route is onderdeel van het Wandelnetwerk van de Liemers en heeft een rode markering. Je kunt deze route inkorten of combineren met andere routes van het Wandelnetwerk door gebruik te maken van de keuzepunten.

Afstand
19.9 km

Dit ga je zien

Startpunt: 6901 AH Zevenaar

Kunstwerk!

Kunstwerk! is de culturele voorziening in de Liemers met een theater, muziekschool, bibliotheek, museum en een uitgebreid educatief programma.Lees verder

Zevenaar - Voormalige sigarettenfabriek Turmac

De Turmac’ is een begrip in Zevenaar. Vanaf 1920 zetelde er een sigarettenfabriek, waar veel Zevenaren werk vonden. Na sluiting van de fabriek in 2008 zocht men een herbestemming voor het architectonisch bijzondere pand. Sinds 2010 biedt het onderdak aLees verder

Turmac Cultuurfabriek

De Turmac Cultuurfabriek probeert hier voor de Liemers een antwoord op te geven. Deze prachtige voormalige productiehal is omgedoopt tot Podium voor Samenwerking. Verschillende organisaties vestigen zich als partners in de Cultuurfabriek.Lees verder

Thoen & Thans

Restaurant Zaal Thoen & Thans vind u naast de alom bekende St. Martinuskerk in Oud-Zevenaar, gelegen in het prachtige gebied de Liemers.Lees verder

Grutterij en Molen de Hoop

Grutterij-Molen "De Hoop" is een modern molenbedrijf met een rijke historie. Molen De Hoop is een stellingmolen. Dit is een hoge windmolen met halverwege een omloop, de stelling.Lees verder

Camping Rivo Torto

De Camping ligt in een stukje onbekend Nederland genaamd de Liemers, omgeven door de rivieren de Rijn, en IJssel, de heuvels van de Veluwe en die van Montferland. Het gebied is ideaal voor natuurliefhebbers, fietsers en wandelaars.Lees verder

Caravanpark 'Het Kwartier'

't Centrum Reijmer

In het hart van de Liemers vindt u ons bedrijf. Met een unieke combinatie van ons restaurant, de zalen en niet te vergeten de catering zijn wij zeer flexibel en kunnen de wensen van onze gasten zeer goed vertalen in een gezellig en goed verzorgd feest.Lees verder

Zevenaar - Geen stenen voor de vijand

In 1941 weigert de eigenaar Kruitwagen van de Panoven stenen voor de bouw van de Atlantic Wall aan de Duitsers te leveren, waarna de fabriek wordt stilgelegd. November 1944 De Slag om Arnhem is gestreden....Lees verder

Buitengoed de Panoven

Op het industriële erfgoed van de voormalig dakpan- en baksteenfabriek staat bijzonder overnachten centraal. Niet alleen voor overnachten is het erfgoed zeer geschikt. Op en om het erfgoed valt veel te ontdekken en beleven.Lees verder

Buitengoed de Panoven Buitengoed de Panoven

VVV Informatiepunt Buitengoed de Panoven

Op het industriële erfgoed van de voormalig dakpan- en baksteenfabriek staat bijzonder overnachten centraal.Lees verder

Eindpunt: 6901 AH Zevenaar

Beschrijving

Startpunt: 6901 AH Zevenaar

Je start de route bij de H. Andreaskerk (Kerkstraat 2, 6901 AB) in Zevenaar. Download het pdf-bestand voor een routebeschrijving met kaart, ook is in dit bestand aangegeven hoe je de route kunt verkorten.

• voor de Andreaskerk, met de kerk links en het voormalig postkantoor rechts, rechtdoor de Kerkstraat inlopen. Deze gaat aan einde over in Stationsplein, rechtdoor richting spoorwegovergang.
  • Na spoorwegovergang grote weg (Ringbaan Zuid) oversteken en linksaf. Na 50 meter rechtsaf Oud- Zevenaarseweg in, direct ná huis met nr. 29 links voetpad met grind steeds in zelfde richting door het park blijven volgen, bruggetje over. Bijna aan eind van het park bij fietspad links aanhouden.
  • Rechtsaf De Roosdom in, bij T-splitsing rechtsaf Hofweg en op de hoek weer links (Martinusweg), na 150 mtr. voorbij school rechtsaf Annastraat inslaan. Op hofje ná huisnr. 11 via pad linksaf, aan eind weg oversteken, via Kerkplein rechtdoor en rechts naast de kerk trapje op, linksaf ’t Olde Processiepad volgen om de kerk heen.
  • Aan einde pad rechtsaf (Oud-Zevenaarsedijk). Aan einde rechtdoor dijk naar beneden (Kamphuizerweg), ná havezathe Camphuysen scherp linksaf zandpad in.
  • Bij verhard pad rechtsaf en aan einde bij 2 stenen zuilen weer rechtsaf fietspad op. Bij rotonde rechtdoor Babberich in, weg blijven volgen en waar de grote weg naar links buigt, rechtdoor gaan en fietspad rechts aanhouden richting Elten. [START ROUTEVERKORTING: zie hiervoor beschrijving onderaan].
  • Halfweg opgang dijk rechtsaf onverhard pad in, blijven volgen tot aan hek en woonhuis. Links af verharde weg (u bent nu in Duitsland), langs de Oude Rijn, tussen stallen (eigen terrein) doorlopen. Weg (Grondstein) buigt naar links, ongeveer 2 km. verharde weg volgen.
  • Aan einde van Grondstein voorrangsweg oversteken en op fietspad bij huis met nr. 302/300 rechtsaf. Spoorwegovergang over en direct linksaf (Wehler Königsweg), na ± 50 meter linksaf onverhard pad in. Rechtdoor en bocht naar rechts, spoorlijn aan linkerhand blijven houden.
  • Voorbij gasverdeelstation rechtdoor via holle zandweg langs een open strook, bij volgend gasverdeelstation rechtdoor weg omhoog (Eltenseweg). Boven op de dijk linksaf, bij splitsing links aanhouden (Kwartiersedijk), onder viaduct door, bovenaan bij driesprong linksaf langs camping.
  • Direct voorbij café scherp rechtsaf trapje naar beneden (let op: markeringen in het Babberichse bos zijn ook met verf in groen/blauw op bomen aangebracht), pad links van waterplas volgen, na 3e vijver rechtsaf en op driesprong linksaf. Langs camping en beek pad volgen, rechts om kerkhofje heen, na ± 100 mtr. rechts aanhouden.
  • Bij slagboom en driesprong rechtsaf langs de “Frans Joseph Hoeve”, bij Y-splitsing rechts aanhouden. Grote weg oversteken en linksaf. Langs voetbalvelden en direct voorbij muurtje rechtsaf hofje in (’s-Herenhof). Direct na kapel aan linkerhand ter hoogte van Christusbeeld linksaf, door poort rechtsaf (Kloosterpad).
  • [Tevens aansluiting EINDE ROUTEVERKORTING] Aan einde bij T-splitsing linksaf (Maatjesweg) en deze weg langs de Betuweroute blijven volgen.
  • Vóór fietstunnel iets aflopende weg linksaf (Holthuizerpad), blijven volgen met bocht naar rechts, bij kruising rechtdoor (Paddestoel). Direct ná huis met nr. 4 + 4A linksaf grindpad inslaan, pal voor molen rechtsaf en links om de molen heen lopen langs de ‘Grutterij’. Eind van erf bij klinkerpad rechtsaf.
  • Bij bereiken (voorrangs)weg deze oversteken, op fietspad linksaf en na huis met nr. 50 scherp rechtsaf smal voetpad in (De Breit). Dit slingerpad helemaal volgen richting dijk/kerk, aan einde pad dijk op (Oud-Zevenaarsedijk) en rechtsaf richting kerk.
  • Over de weg ter hoogte van de kerk de dijk af, rechtdoor langs restaurant en weer dijk op (Ooijsedijk). Voorbij de visvijver (de Breuly) eerst route op de dijk vervolgen en na bocht naar links, rechtsaf de dijk verlaten (Slenterweg). Vervolgens na bocht naar links direct rechtsaf (Panovenweg).
  • Weg vervolgen en bij driesprong rechts aanhouden, na 200 mtr. aan linkerhand steenfabriek en recreatieoord ‘De Panoven’. Weg vervolgen tot driesprong, hier links aanhouden.
  • Aan het eind rechtsaf, iets verder links grote weg (Ringbaan-Zuid) oversteken. Spoorwegovergang over en direct links vóór gebouw van Rijn IJssel voetpad inslaan, voor station langs. Tegenover station rechts bij bushaltes weg in (Van Gimbornstraat). Op kruispunt rechtsaf (Van Munsterstraat), deze volgen met bocht naar links.
  • Bij volgende bocht naar links, rechtsaf smal straatje in (Romei), eindigend bij de Andreaskerk; eindpunt route.