Ommetje Biljoen-Velperwaarde

(8,0 km)

De Beekhuizense Beek ontspringt bij de sprengkoppen en - beken in landgoed Beekhuizen. Sprengkoppen en -beken zijn gegraven om het water van de Veluwe, dat bij de Veluwezoom aan de oppervlakte komt, te kunnen gebruiken voor het opwekken van energie. De Beekhuizense Beek stroomt naar de IJssel.

De ommetjes Beekhuizen en Biljoen-velperwaarden kunnen met elkaar verbonden worden tot één wandeling van bron tot IJssel.

Beschrijving

Startpunt : 6881 Velp

Je start bij station Velp. Vervolgens ga je:

• Start bij het treinstation in Velp. Als je voor de voorzijde van het station staat ga je rechtsaf tot aan de spoorwegovergang. Hier steek je het spoor over en loop je de Gasthuislaan in. Ongeveer 100 meter voorbij het spoor ga je linksaf de Van Spaenallee in. Deze laan met twee dubbele rijen eiken loop je helemaal uit tot aan de brug van de slotgracht van Biljoen.
  • Je neemt hier het pad naar links terwijl je het water aan je rechterhand houdt. je loopt langs de slotgracht en gaat rechtsaf het brede zandpad op. Landgoed en Kasteel Biljoen zijn eigendom van Geldersch Landschap en Geldersche Kasteelen.
  • Na ongeveer 30 meter ga je naar links. Hier heb je de Beekhuizense Beek aan je rechterhand. In de verte aan de horizon is de stuwwal te zien. In de beek zie je eerst een kleine en daarna een grotere waterval. Bij de grotere waterval heeft een watermolen gestaan.
  • Bij deze waterval neem je het pad vlak langs de beek omhoog, zodat je kunt zien dat hier de beek opgeleid is. Na ongeveer 70 meter buigt het pad naar links. Voorbij het hek ga je linksaf en loop je door de prachtige oprijlaan met de dubbele rij beuken. Je loopt voorbij Kasteel Biljoen en vervolgt je weg rechtdoor met aan je linkerhand nog steeds het hek van het Park Biljoen. Bij de eerste poort kun je de ijskelder zien liggen.
  • Je vervolgt deze weg met links de meidoornhaag en rechts de boerderij tot aan de volgende poort. Hier ga je doorheen en loop je naar de beek via het bospad dat naar rechts afbuigt. Het pad kronkelt. Bij de beek is een waterval, die je kunt horen kabbelen. Dit is de plek waar vroeger ook een watermolen stond.
  • Als je weer terug bent bij de weg vervolg je deze naar links richting de driesprong. Langs deze route kun je de vijvers van Biljoen aan je rechterhand goed zien.
  • Je vervolgt bij de driesprong de wandeling richting de snelweg over de weg die ook Biljoen heet. Aan je linkerhand loopt de Beekhuizense Beek richting de snelweg met daarachter de broekgronden. Aan je rechterhand zie je de gracht van Overhagen. Na 200 meter ligt aan je linkerhand een voormalige zalmkwekerij op nummer 7.
  • Je loopt rechtdoor over de asfaltweg tot aan de snelweg. Hier ga je naar rechts met de bocht mee en loop je door tot je bij het viaduct onder de snelweg door kunt.
  • Na het viaduct ga je direct naar links over het gras richting het Lathumse veer. In de eerste bocht zie je rechts het gemaal De Volharding en links het sluisje.
  • Je vervolgt de wandeling door via de asfaltweg nog steeds richting het Lathumse veer te lopen tot aan de IJssel bij de voormalige veerstoep. Vlak ervoor kom je langs boerderij De Steenwaard, die vroeger dienst deed als gastvrije herberg bij het veer.
  • Voorbij de veerstoep vervolg je de wandeling over de asfaltweg, die bij de veerstoep naar links buigt. Je loopt rechtdoor met de IJssel aan je rechterhand tot aan de driesprong, waar een verdedigingswerk uit de oorlog staat. Je loopt langs deze kazemat rechtdoor over het doodlopende weggetje.
  • Waar de beek in de IJssel uitmondt, zie je een sluisje. Hierachter ligt het terrein van een voormalige steenfabriek, waar je niet overheen kunt wandelen. Vanaf dit punt ga je weer terug naar het viaduct, via paddenstoel 25308 en het het gemaal, en loopt hier onder de A12 door.
  • Na het viaduct loop je verder langs het watergangen van de Rietganssingel en de Reigerstraat tot aan de Gasthuislaan. Hier ga je rechtsaf. Na 500 meter loop je weer vlakbij de vijvers van Biljoen aan de rechterkant. Je loopt door tot de spoorwegovergang en steekt die over. Voorbij het spoor ga je naar links. Hier ben je weer bij het station en de parkeerplaats. Dit is het einde van de route.
Eindpunt: Velp

Kenmerken

Tocht/Route

• Toelichting startpunt: Aanbevolen startpunt is station Velp.