Dierense Sporenpaden

(7,8 km)

De Dierense sporenpaden bestaan uit twee wandelingen; een korte van circa 3,2 kilometer en een wat langere van circa 7,2 kilometer.

Eenvoudig te volgen
De Dierense sporenpaden zijn makkelijk te volgen; de route wordt gemarkeerd door groene ‘hondenpoten’ die op korte afstand van elkaar zijn aangebracht. Een uitgebreide beschrijving is  bij diverse VVV’s  verkrijgbaar, zie routebeschrijving. Een plattegrond kunt u downloaden met PDF.

Bezienswaardigheden
De route leidt langs historische bezienswaardigheden, de uiterwaarden van de IJssel en door de bossen van de Veluwe. Langs de route staan (reeds of komen) informatiepanelen die wetenswaardigheden of de locatie of historie geven. Met behulp van QR codes of Mobile tags kunt u met uw smartphone oude foto’s bekijken of informatie verder uitdiepen.

Uitrusten en genieten
Langs de route staan …

Lees verder

Eenvoudig te volgen

Bezienswaardigheden

Uitrusten en genieten
Langs de route staan voldoende bankjes om even uit te rusten of te genieten van de omgeving. De bankjes benadrukken wat Dieren heeft met de dierenwereld, de rugleuningen van de banken zijn namelijk uitgefreesd met silhouetten van dieren uit de directe omgeving.

Lees minder

Beschrijving

Startpunt : 6953 AA Dieren

De route is bewegwijzerd met groene 'honden poten'. Je kunt ook het PDF-bestand downloaden met aanvullende informatie. Je kunt de route starten bij het treinstation van Dieren of bij de Bruna/VVV en Theothorne, in winkelcentrum Calluna.

Route beschrijving vanaf station Dieren:

• Start de wandeling aan de zuidzijde van het station (Burgemeester de Bruinstraat / busstation). Bij het verlaten van het station steek je bij de voetgangerslichten recht over en loop je de Prinsenstraat in. Na 50 meter rechts in de Prinsenstraat, zie je de ingang van het Carolinapark.
  • Vervolg de route. Bij het verlaten van het Carolinapark zie je aan de overzijde de Dierense Toren.
  • Bij het verlaten van het Carolinapark en vóór de Dierense Toren ga je linksaf. Let (na ongeveer 50 meter) aan de rechterkant even op het fraaie beeldje de Marktkoopman van Erwin Kulsdom en op de marktkraam. Beide zijn geschonken door de Buurtschap van Dieren en geven de plaats aan waar ooit de markt werd gehouden, toen Dieren Zuid nog het hart van het dorp was.
  • Ga nu rechtdoor en loop bij de ‘scheve’ kruising schuin rechtdoor de Middelhoven­straat in. Dan na circa 50 meter zie links aan de overzijde het voormalige kerkje van de Nederlandse Protestantenbond, ga kort hiervoor rechts het tegelpad in naar de Prin­senhof, loop deze uit en sla linksaf, loop na circa 50 meter de parkeerplaats op, aan de rechterzijde staat de Dierense Sjoel.
  • Vanaf de synagoge loop je terug de Spoorstraat in, sla je linksaf en vervolgens ga je rechtdoor. Aan het einde van de Spoorstraat vind je het Horecaplein.
  • Verlaat het Horecaplein en ga links de Zutphensestraatweg in. Let op op de oeroude Plataan, een boom die stamt uit ±1790 met een hoogte van 31 meter. De stam heeft een omvang van bijna 5,5 meter! Het zal je vast niet verbazen dat het nabijgelegen centrum voor wonen, welzijn en zorg De Oude Plataan heet. Loop nu rechtdoor en neem dan de 1e straat rechts: de Noorderstraat. Na een paar honderd meter zie je aan de linkerkant een zitje met bankjes.
  • Vervolg je weg door de Noorderstraat (let even op de gevarieerde bebouwing) en ga bij de kruising Kruisstraat linksaf. Loop rechtdoor tot je onderaan uitkomt, bij de Veerstoep.
  • Vanaf de Veerstoep vervolg je de weg door (met je rug naar de IJssel gericht) links aan te houden. Je loopt hier omhoog de Lagestraat in. Houd rechts aan en loop deze straat uit. Aan het einde kom je op hetzelfde punt als bij de oorspronkelijke route. Je staat nu bij nr. 11 in de oorspronkelijke route (lees dus deze folder verder vanaf nr. 11 en sla nr. 9 en 10 over).
  • Ga nu rechtdoor en dan rechts de houten brug op. Houd aan het einde van het pad, na de brug, links aan. Je staat nu op het pleintje van Het Bastion.
  • Verlaat Het Bastion via het plein. Je komt nu in de Lagestraat, loop linksaf naar het ein­de van deze straat. Aan de overzijde zie je de ‘koningsmuur’ van Landgoed Hof te Dieren.
  • Ga verder op de route door rechts aan te houden en de Hoflaan in te lopen.
  • Dit is het einde van de korte wandeling. Je kunt van hieruit rechts aanhouden en aan de overzijde van de Burgemeester de Bruinstraat zie je het NS Station, eindpunt van de korte wandeling.
  • Vervolg lange wandeling Loop tot het einde van de Hoflaan. Ga hier links en loop de parallelweg op. Loop door tot de fietsstoplichten en steek recht over. Loop rechtdoor, aan de linkerkant zie je nogmaals Landgoed Hof te Dieren. Even verderop zie je aan de linkerkant Wijngaard Domein Hof te Dieren.
  • Loop verder tot het 1e stoplicht rechts en steek hier de weg over. Je loopt nu via de Lange Juffer de prachtige, glooiende Veluwezoom binnen! Ga het spoor over, rechtdoor tot je d.m.v. de pootafdrukken rechts een bospad op geleid wordt. Volg dit pad en je komt uit op de Carolinaberg.
  • Vervolg je weg aan de hand van de sporen. Je daalt de Carolinaberg af en komt ver­volgens uit op de Oostlaan. Bij de Oostlaan ga je rechtsaf en loop je het bospad af. Bijna aan het einde van de Oostlaan ga je links en zo bereik je de Burgemeester Bloemersweg. Deze loop je af. Aan het einde links vind je Eetcafé ’t Schilderij, waar je desgewenst een korte pauze inlast. Bij Eetcafé ’t Schilderij steek je de straat over en vervolgens ga je links af, naar de Harderwijkerweg. Vervolg de route, je komt nu bij de Schweer bey der Bec­kehof. Dit hofje mag je inlopen.
  • Loop nu vanaf de voorzijde van de Schweer bey der Beckehof links verder en op de kruising rechts direct de Piersonstraat in. Ga rechtdoor. Aan het einde van de Pierson­straat steek je recht over. Je bevindt je nu in winkelcentrum Calluna. Loop rechtdoor en ga voor Albert Heijn links, richting Bruna. Als je in de lente komt, zullen de uitbundig bloeiende bloesembomen in het winkelcentrum je vast niet ontgaan. De IJsberen die je tegenkomt vlakbij de Hema, zijn gemaakt door Maïté Duval in 1986. Aan de overzijde zie je Zalencentrum Theothorne.
  • Verlaat Theothorne in westelijke richting, langs DA-drogist en Coöp. Steek de Wilhel­minaweg over en ga linksaf, steek de Piersonstraat recht over. Na circa 100 meter zie je links het beeld van Pietje Pelle van Gazelle! Steek de straat (Buitensingel) recht over. Even verderop zie je aan de linkerzijde de Koninklijke Gazelle Rijwielfabriek. De enige Ga­zellefabriek in ons land.
  • Verlaat het parkje aan de zijde van Gazelle Rijwielfabriek en ga rechtsaf. Loop recht­door het spoor over en ga weer rechts. Je komt nu uit bij treinstation Dieren en je hebt hiermee de lange wandeling voltooid!
Eindpunt: Dieren

Kenmerken

Tocht/Route

• Toelichting startpunt: Je kunt de route starten bij het treinstation van Dieren of bij de Bruna/VVV en Theothorne, in winkelcentrum Calluna.